Friday 11 November 2011

PENULIS BLOG HIPOKRIT..?



aku ade la lepak-lepak dengan membe-membe aku hari tu, ade sorang membe aku dia suruh la aku follow blog dia, then ada lagi sorang membe aku ni die tetibe je cakap yang penulis blog nie semua hipokrit. aku tanya la kenapa dia cakap macam tu n apa motif dia cakap mcm tu, nak juga aku tau..(aku tak de la sentap kan) just tanya je,,, dia cakap yang penulis blog nie beriye je nasihat-nasihat bagai...konon-konon buat benda baik... nasihat-nasihat jangan buat benda tak elok sume, padahal hakikatnya die sendiri yang buat benda-benda tak elok tu... then perangai penulis blog ni pun bukan baik mana pun nak nasihat-nasihat orang...so... apa kata korang??

kata aku?? ni aku jawab kat dia... bagi aku la kan... apa yang  aku rasa la kan, kebanyakan orang yang menulis blog nie selalunya dia luahkan pendapat dan pemikiran mereka dengan cara mereka sendri. aku tak tau part mana yang dia cakap penulis blog nie hipokrit, aku tak tau la kalau apa yang dia luahkan slame nie hasil daripada hipokrit dia sendiri. kannnnnnnnn?

aku cakap lagi..kenapa kan mentality kita mesti seseorang yang baik je yang boleh nasihat kita untuk jadi baik?? contoh...aku knal ngn sorang akak nie, dia 'tokan'...tau kan tokan tu ape? dengan hasil dia jual "barang" tu la dia besarkan anak-anak dia, 1 hari tu dia kena tangkap. aku dapat tau aku melawat la dia kat hotel besi tu, then dia cakap dengan aku, "kalau satu hari nanti ko susah macam mana sekali susah pun jangan sesekali buat kerja macam nie, jangan la sesekali ko terjebak dengan benda-benda nie, kesian nanti anak-anak kita, ko tengok je la akak ni, anak-anak akak kena hantar kat rumah kebajikan. ko ingat nasihat akak!" perbualan seterusnya tak yah aku cita, nanti aku sedih..(cerita ni bukan rekaan ok..series..aku tak tipu) apa yang aku nak sampikan kat sini ialah kalau nasihat si baik je yang ko nak dengar, so...nasihat orang yang mcm nie cam mana pulak?? tak payah pakai ke?? (tokan kan selalunya orang cakap jahat, tak kisah la walau sebab apa pn dorang buat benda-benda mcm nie orang akan cop mereka-mereka ni jahat).

Walaupn pada kita (manusia yg tau nak menghakim je, trmasuk la aku) mereka ni jahat, tapi nasihat-nasihat dorang bukan nya tak boleh pakai. kalau nak tunggu orang jadi baik baru boleh nasihat memang sampai bila-bila la takkan ada nasihat, sbb manusia baik mcm mana pun tetap orang pandang serong...contoh bila si A tu tak pakai tudung, orang-orang mesti cakap si A ni tak reti nak pakai tudung ke? tak tau ke tu aurat? tp bila si A ni da pakai tudung mesti orang-orang ni cakap pulak si A ni pakai tudung ni mesti sebab apapa ni, mesti sebab bf die suruh ni... contoh lagi bila si Tuya ni tolong seorang mak cik angkat barang, orang-orang mesti cakap ni mesti nak ngorat anak mkcik tu la tu...hahahaha! Sarcastic.

p/s: manusia memang tak pernah brpuas hati...  what can I say? =)


gambar nie memang tak de kene mengena ngn entry aku, tapi sbb aku suke gmbr nie aku letak la. hahahaha! :p

2 comments:

Imran nyambek said...

kalau nasihat diberi oleh orang2 yang baik.kite lebih cenderung utk ikut nasihat die sebab die kite ibaratkan sebagai role model.piece yo!

Cik Tuya said...

ok...memang la...tp tk semestinye jugak nasihat org yg jahat tu tak boleh ikutkn? sbb ble org jahat tu nasihat, kita da nampak tau ape yg jadi klu kita ekut jejak langkah die...